ΕΠΕΙΣΟΔΙΑ

«ΑΡΧΑΓΓΕΛΙΤΙΣΣΑ»: Η Αρχάγγελος της Ρόδου και ένα ένα τραγουδιστικό γυναικείο φαινόμενο!
«ΣΥΡΤΟΣ – Χανιώτης»: Η ιστορία ενός σπουδαίου χορού! Του «Χανιώτικου συρτού».Η διαμόρφωση και η εξέλιξή του στον τόπο δημιουργίας του.
«ΚΕΡΚΥΡΑΪΚΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ – Φιλαρμονική Καποδίστριας»: Στην πόλη της μουσικής, στην «φιλαρμονική πόλη» της Κέρκυρας με την «Φιλαρμονική Ένωση Καποδίστριας». Μια μουσική «μπάντα», η οποία μαζί με τις άλλες μεγάλες και ένδοξες της πόλης, «δοξάζει» και «εγκωμιάζει» σε κάθε εμφάνισή της την πόλη της Κέρκυρας, με αποκορύφωμα το πασίγνωστο κερκυραϊκό Πάσχα.
«Η ΦΩΝΗ» Η περιπέτεια της δημιουργίας της φωνής μας.
Η συγκλονιστική διαδρομή του πνευστού αέρα, που στην πορεία του μεταμορφώνεται μέσω του παλμού των φωνητικών χορδών σε ανθρώπινη φωνή, για να «αποθεωθεί» στην συνέχεια με την τραγουδιστική έκφραση.

«Η ΚΑΣΟΣ ΠΕΣΟΠΕΛΑΓΑ» Οι μαντινάδες, οι λύρες με τα κουδούνια τους, οι αναρίθμητοι σκοποί που μας παρασύρουν και μας οδηγούν σε ένα μεθυστικό γλέντι και πολλά άλλα εμφανή στοιχεία στην μουσικοχορευτική έκφραση των Κασιωτών, μας ξεναγούν στην περιπέτειά του νησιού στο πέρασμα των χρόνων.
«ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΚΙ ΕΝΑΝ ΚΑΙΡΟ…» Γιατί ακούμε παραμύθια; «Αρχή του παραμυθιού καλησπέρα σας…», «Κόκκινη κλωστή δεμένη…» «Μια φορά κι έναν καιρό…», …
«ΓΕΡΑΠΕΤΡΟΣ»-Βαγγέλης Βαρδάκης. Ο βιολιστής Βαγγέλης Βαρδάκης αναζητάει τα διαχρονικά μουσικά χαρακτηριστικά της Ιεράπετρας και συναντά τους προγενέστερους συναδέλφους του για να τους επιδώσει τις τιμές που αρμόζουν στην τέχνης τους.
«ΣΤΕΙΑΚΕΣ ΚΟΝΤΥΛΙΕΣ» Η «άλλη» Κρήτη. Η Σητεία της Ανατολικής Κρήτης, της οποίας η τεράστια παραγωγή πολιτισμού «διαπλέει» την αρχαία και την σύγχρονη ιστορία της μεγαλονήσου με τις ξακουστές «Στειακές κοντυλιές».
«ΔΟΞΑΣΜΕΝΕΣ ΠΕΝΙΕΣ»-Γιάννης Μωραΐτης. Ένας μουσικός, που με την τέχνη του, έχει διατρέξει όλη την ένδοξη εποχή της νεότερης ιστορίας του ρεμπέτικου και λαϊκού τραγουδιού στην Ελλάδα…
«ΛΗΣΤΗΣ ΓΚΑΝΤΑΡΑΣ» Ο φοβερός λήσταρχος Θωμάς Γκαντάρας και ο μύθος του που έγινε τραγούδι…
«ΣΑΝΤΟΥΡΙΣΤΕΣ» …Κύμβαλο, Ψαλτήριον, Τσίμπαλο, Σαντούρ, Σαντούρι… Νίκος Καρατάσσος, Μάριος Παπαδέας, Παναγιώτης Βέργος, Κλέαρχος Κορκόβελος.
«ΜΑΓΙΚΑ ΒΟΥΝΑ» Ισκιώματα, Νταράκια, και σημάδια της Μοίρας που έρχεται να μας οδηγήσει… Μάγια που λύνονται και δένονται και το κακό το μάτι που…
«ΠΩΣ ΠΙΑΝΕΤΑΙ Η ΑΓΑΠΗ» Έρωτας, αγάπη και γάμος στο χωριό Βερδικούσια. Ένα σύμπαν σχέσεων περιπλεγμένο με όνειρα για τη ζωή, χαρά, τραγούδια και γλέντια.
«ΣΕΡΡΑ» Ο αρχαιότερος και διασημότερος χορός. Σέρρα, ο χορός των Ποντίων.
«ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΚΡΟΑΣΗ» Τα «ηχητικά τοπία» και ο κόσμος της μουσικής που ακούμε. Η δύναμη, οι επιδράσεις και οι ευεργετικές ιδιότητες της μουσικής στον άνθρωπο.
«ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΡΙΟ ΑΓΙΑΣΟΥ» Ένας καλλιτεχνικός οργανισμός παραγωγής αληθινής τέχνης, πρωτότυπος και πρωτοποριακός για όλη την Ελλάδα.
«ΤΟ ΚΑΦΕΝΕΙΟ ΤΩΝ ΜΟΥΣΙΚΩΝ» Ενα Μουσικό καφενείο, μία πολυμορφική κοινωνία πλημμυρισμένη με μουσικές εκφράσεις και αφηγήσεις των θαμώνων, που μας μεταφέρουν παραστατικά στην καρδιά μιας ολόκληρης εποχής.
«ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΚΥΚΛΑΔΕΣ – Νίκος Οικονομίδης» Ο Νίκος Οικονομίδης με το δοξάρι του και η Κυριακή Σπανού με τη φωνή της, στις μικρές Κυκλάδες. Στον κόσμο του Αιγαίου πελάγους…
«ΤΑΞΙΜΙ» Η αυτοσχέδια μουσική έκφραση στο μπουζούκι. «Τρόποι», «δρόμοι» και κανόνες στην έκφραση των ταξιμιών.
«ΤΣΑΚΩΝΙΚΟΣ» Ο Τσακώνικος χορός και η Τσακώνικη διάλεκτος. Μια αρχαία γλώσσα ομιλείται ακόμη και σήμερα σε πείσμα της παγκόσμιας ομογενοποίησης των γλωσσών και των ιδιωμάτων.
«Η ΑΝΔΡΟΣ ΤΑΞΙΔΕΥΕΙ» Η θηριώδης ναυτική οικογένεια της Άνδρου. Καραβοκύρηδες, καπεταναίοι και ναυτόπουλα, στα κύματα των θαλασσών, στα πέρατα του κόσμου.
«ΗΧΟΣ ΚΡΟΥΣΤΟΣ» Αρχαία και σύγχρονα «κρουστά αισθήματα» αναρίθμητων χτύπων.
«ΤΑΜΠΑ-ΧΑΝΙΩΤΙΚΑ» Οι ένδοξες μορφές στο μπουλγαρί και στο λαούτο. Ο πατέρας Στέλιος και ο γιος Λεωνίδας Λαϊνάκης.
«ΕΓΕΝΝΗΘΗ ΛΥΡΑΡΗΣ! – Αλέξανδρος Παπαδάκης» Ο αποκαλυπτικός κόσμος του μουσικού-λυράρη Αλέξανδρου Παπαδάκη στα βουνά του Ρεθύμνου.
«ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΤΩΝ ΜΕΤΕΩΡΩΝ» Η υπερκόσμια διάσταση των Μετεώρων και οι άνθρωποι που κατοικούν στους πρόποδες των γιγαντιαίων βράχων.
«ΠΩΓΩΝΙΣΙΟΣ» Ο χορός που καθρεφτίζει και συμπυκνώνει το μουσικοχορευτικό γίγνεσθαι του Πωγωνίου των Ελληνοαλβανικών συνόρων.
«ΚΥΘΗΡΑ» Ο μουσικοχορευτικός πολιτισμός των Κυθήρων. Η θάλασσα των Κυθήρων σαν αγγελιοφόρος και σαν αποδέκτης χαρακτηριστικών και ιδιωμάτων, στο πέρασμα του χρόνου.
«ΓΥΝΑΙΚΕΙΕΣ ΔΙΦΩΝΙΕΣ» Μια ξεχωριστή και εξαιρετική φωνητική παράδοση που διασώζεται στις μέρες μας από το γυναικείο φωνητικό σύνολο του Βώλακα Δράμας, που με σπάνιο και πρωτότυπο τρόπο τραγουδάει και χορεύει.
«ΘΥΜΑΜΑΙ ΤΑ ΡΟΓΚΑΤΣΙΑ» – Ρουμλούκι μέρος Β”. Στο Ρουμλούκι Ημαθίας ένα έθιμο που αποτελεί εξαιρετική τιμή για συμμετοχή και επίδειξη χορευτικής δεινότητας, τιμώντας παράλληλα τη λεβεντιά…
«Η ΚΑΡΔΙΑ ΧΤΥΠΑΕΙ» – Ρουμλούκι μέρος Α”. Σε έναν «άγνωστο» αλλά με βαθιά ιστορική υπόσταση τόπο. Εκεί που «εμφανίζεται» η πανέμορφη και αρχοντική γυναικεία στολή, η οποία θεωρείται από τις αρχαιότερες και ομορφότερες γυναικείες ενδυμασίες…
«ΑΜΟΡΓΙΑΝΟ ΜΟΥ ΠΕΡΑΜΑ». Η ποιητική, στιχουργική και μουσικοχορευτικής έκφρασης της Αμοργού. «Αμοργιανό μου πέραμα / να “χεις καλό ξημέρωμα»
«ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΑΡΠΕΣ». Με ένα πρωτότυπο μουσικό ύφος, τέσσερις άρπες γεννούν μελωδίες και μουσικούς δρόμους, σύγχρονους και αρχαίους μαζί.
«ΘΑ ΦΥΓΩ ΜΑΝΑ ΜΑΚΡΥΑ». Ταξίδια στα πέρατα του κόσμου «χωρίς επιστροφή». Η ξενιτιά στην Ήπειρο και τα κρυφά και φανερά τραγούδια για τη μάνα.
«ΝΕΡΑΪΔΕΣ» – Πιέρια όρη μέρος β». Νύμφες, μυθικές νεράιδες στον μαγικό κόσμο του Ολύμπου και του ευρύτερου χώρου που αγκαλιάζει το μυθικό βουνό.
«ΣΤΟΙΧΕΙΩΜΕΝΕΣ ΦΩΝΕΣ» – Πιέρια όρη μέρος α». Ανάμεσα στην πραγματικότητα και στη φαντασία. Παραφυσικά φαινόμενα. Στοιχειά και δαιμόνια, σημάδια του υπερφυσικού.
«Ο ΔΙΑΣ ΗΤΑΝΕ ΒΟΣΚΟΣ». Στον Ψηλορείτη -που σύμφωνα με τη μυθολογία ανατράφηκε ο Θεός Δίας- οι βοσκοί τραγουδιστές και υμνητές αυτού του «ιερού» βουνού, πιστεύουν πως ήταν κι εκείνος βοσκός. Ο σπουδαίος λυράρης Ψαραντώνης, λέει πως «Ο Δίας ήτανε βοσκός σε Ανωγειανό αόρη, / ήτανε και το σπίτι του μέσα στο Περαχώρι».
«ΑΠΕΙΡΑΝΘΟΣ». Η μουσική, το τραγούδι, ο χορός και η υψηλού επιπέδου ποιητική έκφραση μπλέκονται με την δαιδαλώδη αρχιτεκτονική του χωριού και ξεχύνονται με δύναμη για να κατακτήσουν τους ανθρώπους.
«ΔΡΟΣΟΥΛΙΤΕΣ». Ένα οπτικό φαινόμενο που έχει λάβει διαστάσεις θρύλου και ξεσηκώνει εδώ και πολλά χρόνια τη φαντασία μας. Οι «Δροσουλίτες». Τα «φαντάσματα» του Φραγκοκάστελλου.
«ΓΚΑΪΝΤΑ». Η πνοή του αρχαίου αυτού οργάνου διαπερνά τους αιώνες και αναδεικνύει μέχρι σήμερα τις μεγάλες διαστάσεις της μουσικής έκφρασης των Θρακών.
«ΜΕΤΑΞΕΝΙΕΣ ΜΝΗΜΕΣ» – μέρος β». Ταξίδι στη «μεταξένια πόλη», εκεί που βούιζαν οι μηχανές των εργοστασίων επεξεργασίας της μετάξης και ηχούσαν στη διαπασών τα τραγούδια των γυναικών που εργάζονταν σκληρά σε αυτά.
«ΜΕΤΑΞΕΝΙΕΣ ΜΝΗΜΕΣ μέρος α». Η μυθολογία της μετάξης στο Σουφλί του Έβρου. Εκεί οπού οι άνθρωποι μοχθούν νυχθημερόν με τους μεταξοσκώληκες, με στόχο να κάνουν τη ζωή τους «μεταξένια». «Το μετάξι θέλει τάξη / κι άνθρωπο να το ξετάσει…»
«ΤΗΣ ΛΥΡΑΣ Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ». Ο Νικηφόρος Αεράκης στην πανδαισία του αληθινού Ανωγειανού γλεντιού. Η ανόθευτη διαχρονική έκφραση της λύρας στα χέρια ενός μεγάλου μουσικού της Κρήτης.
«ΤΟ ΧΩΡΙΟ ΠΟΥ ΧΟΡΕΥΕΙ». Η μουσικοχορευτική παιδεία για τους Κυνιδαριώτες είναι χαραγμένη βαθειά μέσα τους, ώστε κάθε έκφανση της ζωής τους συνοδεύεται από το χορό και το γλέντι. Οι κάτοικοι του Κυνίδαρου, υπερηφανεύονται πως πρώτα μαθαίνουν να χορεύουν και μετά να περπατάνε. «Στον Κυνίδαρο γλεντάμε ότι ώρα και να πάμε».
«ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ ΠΟΥ ΔΑΚΡΥΖΕΙ». Ο ύμνος του δέντρου που χαρίζει τα πολύτιμα ‘’δάκρυα‘’ από τις πληγές του, προσφέροντάς τα στους ανθρώπους σαν δώρο – βάλσαμο για τις δικές τους πληγές.
«ΤΟ ΚΑΣΤΡΟ ΤΗΣ ΑΣΤΡΟΠΑΛΙΑΣ». Εκεί που οι Αστυπαλίτες δημιούργησαν τη γνωστή και πρωτότυπη «τούρνα», υμνώντας έτσι το κάλος και την παράξενη δύναμη του ηρωικού κάστρου αλλά και την ομορφιά και τη γοητεία των κοριτσιών της Αστυπάλαιας. «Το κάστρο της Αστροπαλιάς, έχει κλειδί κλειδώνει / έχει κορίτσια όμορφα μα δεν τα φανερώνει».
«Η ΩΡΑΙΑ ΤΩΝ ΠΕΝΤΑΓΙΩΝ». Η γνωστότερη ερωτική ιστορία της Ελλάδας. Η ιστορία της «Μαρίας της Πενταγιώτισσας». Η συνταρακτική ιστορία που αποτέλεσε πηγή έμπνευσης θεατρικών έργων, κινηματογραφικών ταινιών αλλά και ποιημάτων. «Στα Σάλωνα σφάζουν τραγιά και στο Χρισσό κριάρια, / και στης Μαρίας την ποδιά σφάζονται παλληκάρια!»
«Η ΛΕΡΟΣ ΜΕΣ ΣΤΟ ΠΕΛΑΓΟΣ». Οι κάτοικοι της Λέρου τραγουδούν τη θάλασσα κάθε μέρα, κι εκεί γέννησαν τα πασίγνωστα τραγούδια: «μες του Αιγαίου τα νερά», «η Μπρατσέρα» και δεκάδες άλλα, που εξυμνούν το μεγαλείο της θάλασσας και της ζωή των ανθρώπων που ζουν στα κύματά της.
«ΞΕΝΙΤΕΜΕΝΑ ΜΟΥ ΠΟΥΛΙΑ». Στην Πυρσόγιαννη της Κόνιτσας το δεκαπενταύγουστο γιορτάζουν στην «Παναγία των ξενιτεμένων», τιμώντας έτσι την προστάτιδα των δικών τους ανθρώπων, που σαν «ξενιτεμένα πουλιά» σκορπίστηκαν σε όλο τον κόσμο. Εκεί το τριήμερο του δεκαπενταύγουστου συμπυκνώνονται και εκρήγνυνται τα σωρευμένα πάθη και οι καημοί των ξενιτεμένων για αληθινή μουσικοχορευτική έκφραση και έκσταση.
«WEDDING PARTY – Γάμος στα Νάματα». Δύο νέοι άνθρωποι, παντρεύονται στο χωριό τους, με το διαχρονικό τυπικό της απλότητας και της ελευθερίας, ενάντια στο ρεύμα του μοντερνισμού που κυριαρχεί. Δεν θα φωτογραφηθούν σε λιμουζίνα, δεν θα φάνε τούρτα και δεν θα χορέψουν γαμήλιο βαλς. Αλλά θα γλεντήσουν «με κλαρίνα και βιολιά» με τους συγχωριανούς τους να εύχονται για τον «ανθόσπαρτο» βίο τους.
«ΚΑΒΟΝΤΟΡΙΤΙΚΟ». Είναι ένας από τους πιο γνωστούς σκοπούς της ελληνικής νησιωτικής παράδοσης και χορεύεται «χωρίς σταματημό». Έχει εξαπλωθεί σε όλο το Αιγαίο, που υιοθέτησε έτσι, την θέληση των Καβοντοριτών για αντοχή στις δυσκολίες και για «λεβεντιά» στην δημόσια παρουσία τους στις άγριες κορφές και στους δύσβατους όρμους του Κάβο Ντόρο.
«ΜΠΑΛΛΟΣ ΘΕΡΜΙΩΤΙΚΟΣ». Ο συναρπαστικός χορός που θριαμβεύει σε όλα τα νησιά του Αιγαίου και εκφράζει το μεγαλείο της έλξης και της πρόσκλησης του άνδρα προς τη γυναίκα, για έρωτα, για αγάπη και ζωή.
«ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΣΑΜΑΡΙΝΑΣ». Ο σημερινός αντίκτυπος ενός μεγάλου ιστορικού μύθου, ο οποίος έχει εκφραστεί με το πασίγνωστο τραγούδι «παιδιά της Σαμαρίνας», για να υμνήσει τον ηρωικό θάνατο των παιδιών της Σαμαρίνας, στην έξοδο του Μεσολογγίου.
«ΓΙΑ ΜΙΑ ΑΓΑΠΗ ΑΝΩΓΕΙΑΝΗ» Το αληθινό «γλέντι της αγάπης» στον Ανωγειανό γάμο και οι ανεπανάληπτες μαντινάδες των Κρητικών γλεντιστών.
«ΑΠΤΑΛΙΚΟΣ»: Ο χορός «απτάλικος» χορογραφημένος βήμα-βήμα στο γλέντι μιας παρέας στη Λέσβο.
«Ο ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΚΑΨΑΛΗΣ και τα ξακουστά ΤΑΚΟΥΤΣΙΑ»: Ο Γρηγόρης Καψάλης, μία εμβληματική, άγνωστη μορφή του κλαρίνου στην Ήπειρο και η παρέα οργανοπαιχτών που έγραψε επί 50 χρόνια τη μοναδική της ιστορία στα Ζαγοροχώρια.
«ΓΑΜΟΣ ΣΤΑ ΑΝΩΓΕΙΑ»: Ο μουσικός του μαντολίνου Γιώργης Βρέντζος, παντρεύεται την Αλεξία με λύρες, λαούτα και ολονύκτιο γλέντι με μαντινάδες μέσα κι έξω από την εκκλησία.
«GRECIA SALENTINA (μέρος α)»: Η ταραντέλλα piccica-piccica διαπλέει το Αιγαίο και το Ιόνιο πέλαγος για να εκστασιάσει την Grecia Salentina.
«GRECIA SALENTINA (μέρος β)»
«Η ΛΥΡΑ ΚΑΙ Ο ΝΤΑΧΑΡΕΣ …χορό εστήσανε εψές!»: Στην Μακεδονία η λύρα και ο νταχαρές θριαμβεύουν δημιουργώντας τον Διονυσιακό παλμό.
«ΚΑΠΕΤΑΝΙΟΣ ΜΕ ΚΑΡΔΙΑ!»: Το ιστορικό στις μικρές Κυκλάδες καΐκι του Σκοπελίτη και ο βιολιστής καπετάνιος του Δημήτρης, στα κύματα του Αμοργινού πελάγους.
«ΜΕ ΤΗΝ ΠΝΟΗ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ»: Γκάϊντες, νταχαρέδες και κουδουνάτοι πάλλονται στα ερείπια του ναού του Διονύσου.
«Ο ΧΟΡΟΣ ΤΟΥ ΜΗΧΑΝΙΚΟΥ»: Στην Κάλυμνο, στον απόηχο της δόξας της παγκόσμιας παράδοσης των σφουγγαράδων, χορεύουν τον μαυροντυμένο «χορό του μηχανικού» σε ανάμνηση της μεγάλης κυριαρχίας τους στη θάλασσα.
«ΟΙ ΔΕΣΠΟΙΝΙΔΕΣ»: Οι αδελφές Σουζάννα και Ελένη Βουγιουκλή ταξιδεύουν με τις δύο φωνές τους στην Ελλάδα στα Βαλκάνια και στον κόσμο.
«ΠΕΝΤΟΖΑΛΙ …στα Σφακιά μέρος α»: Η Σφακιανή εκδοχή για την δημιουργία του χορού από τους 12 οπλαρχηγούς της Σφακιανής επανάστασης του Δασκαλογιάννη.
«ΠΕΝΤΟΖΑΛΙ …στα Σφακιά μέρος β»
«ΣΕΡΑΪΚΟΣ ΖΟΥΡΝΑΣ!»: Ο «αχός» του ζουρνά στην Ηράκλεια Σερρών και στα χωριά γύρω από τη λίμνη Κερκίνη, -πηγή εκατοντάδων μουσικών του ζουρνά-, «ελκύει» τους ανθρώπους και τα πουλιά της λίμνης να χορέψουν στο ρυθμό αυτού του αρχαίου οργάνου.
«ΣΚΙΕΣ …ΚΑΙ ΦΩΝΕΣ ΤΟΥ ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗ»: Ο καραγκιοζοπαίχτης Άθως Δανέλης, μας αποκαλύπτει τη διαδρομή του θεάτρου σκιών και το «δράμα» …μέχρι δακρύων των ηρώων του.
«ΤΟ ΑΧ ΚΑΙ ΤΟ ΑΜΑΝ»: Η τελετουργία του αμανέ εκφρασμένη μοναδικά από τον Σόλωνα Λέκα στην Λέσβο, ανάμεσα σε δύση και ανατολή.
«ΤΟ ΖΕΪΜΠΕΚΙΚΟ ΤΗΣ ΕΥΔΟΚΙΑΣ …εγώ το χόρεψα!»: Ο πρωταγωνιστής της ταινίας «Ευδοκία» Γ. Κουτούζης μετά από 35 χρόνια απουσίας μας μεταφέρει στα βήματα του ανεπανάληπτου «ζεϊμπέκικου της Ευδοκίας που χόρεψε για την ταινία.
«Τραγουδώντας πολυφωνικά»: Η πεντατονική ανιμήτονη μελωδία της περιοχής Πωγωνίου διαχέεται από τα βουνά της Ηπείρου και ταξιδεύει με τους καημούς των ξενιτεμένων -το ζωντανό το χωρισμό-, και τον πόνο της αγάπης.
«ΣΑΜΠΟΥΝΑ & to BEAT»: Στην κοσμοπολίτικη Μύκονο, στο «ιλουστρασιόν» ξεφάντωμα και στη ατελείωτη αίσθηση πασαρέλας που διαπνέει το νησί, στη Μέκκα του life style, οι σαμπούνες και τα τουμπάκια συνεχίζουν να ηχούν, παράλληλα με τις μουσικές των κλαμπ, σε άλλο όμως μήκος κύματος…!
«ΤΟ ΠΑΝΗΓΥΡΙ ΤΟΥ ΑΗ ΣΥΜΙΟΥ» Το πανηγύρι του Άη Συμιού έχει ένα πολυσύνθετο ιστορικό, κοινωνικό και συμβολικό χαρακτήρα. Πρόκειται για μία τελετή που εξυμνεί τη λεβεντιά και τον πόθο των Μεσολογγιτών για λευτεριά.